طراحی سایت وردپرس با ممتازرسانه

وردپرس چیست؟

طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس (WordPress)

بدون شک سیستم‌های مدیریت محتوایی چون وردپرس کار را برای صاحبین مشاغل و کسب و کارهای کوچک و بزرگ راحت کرده‌اند. دیگر برای ساخت سایت خود نیازی به هزینه‌های سرسام آور ندارید. در واقع با ظهور CMSها شما می‌توانید وبسایت آنلاین خود ار در کمترین زمان ممکن و با پایین‌ترین هزینه ایجاد کنید. اگر شما نیز به فکر راه اندازی کسب‌وکار خود روی WordPress هستید، در این مطلب اطلاعات کاملی درباره این پلتفرم ارائه خواهیم داد. پس با خواندن ادامه این مطلب می‌توانید دانش خود پیرامون این سایت ساز را افزایش دهید.

طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس (WordPress)

وردپرس چیست؟

WordPress یک پلتفرم برای ایجاد و راه اندازی سایت است که به کاربران خود اجازه می‌دهد وبسایت مدنظرشان را به‌راحتی طراحی کنند. همانطور که می‌دانید برای ساخت سایت نیاز به یک برنامه نویس حرفه‌ای دارید تا آن شما را کدنویسی کند. با این حال این سیستم می‌تواند جایگزین خوبی برای طراحی و مدیریت سایت شما باشد. به‌عبارت ساده‌تر می‌توان گفت وردپرس یک ابزار آنلاین است که از کدنویسی‌های پیش فرض مورد نیاز برای ایجاد کسب‌وکارهای آنلاین بهره می‌برد. به این ترتیب هر کاربری می‌تواند با استفاده از آن وبسایت خود را ایجاد کند.

به تعبیر تخصصی‌تر، این سایت‌ساز یک سیستم است که به‌زبان PHP توسعه داده شده است و از MySQL نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین با این ابزار می‌توان وبسایت‌‌های مختلف را به تنها چند گام ساده ایجاد کرد. در ادامه به بررسی نحوه طراحی سایت بدون کدنویسی با این پلتفرم را بررسی خواهیم کرد.

البته این بدان معنا نیست که ساخت سایت وردپرسی برای هر شخصی به‌راحتی آب خوردن است. جالب است بدانید کار با این ابزار آنلاین نیز نیاز به تخصص خاص خود دارد. با این وجود سادگی فرایند کار با آن باعث شده تا بسیاری از افراد به‌سرعت آن را یاد بگیرند. علاوه بر این، یک سایت پس از راه اندازی نیاز به پشتیبانی هم دارد. اگر سایت خود را با این روش ساخته باشید، با توجه به رابط کاربری ساده آن می‌توانید خودتان آن را مدیریت کنید.

وردپرس چیست؟

مزایای وردپرس چیست؟

بسیاری از افراد ایرادات بزرگی از این سایت ساز می‌گیرند. باید پذیرفت که مشکلات طراحی سایت با وردپرس وجود دارد اما نباید از مزیت‌های این پلتفرم نیز غافل شد. کافی است بدانید که بیش از یک‌سوم سایت‌های دنیا با این CMS طراحی و ایجاد شده‌اند. همین مسئله می‌تواند قدرت این برنامه را نشان دهد. بنابراین اگر شما نیز قانع شده‌اید که این سیستم می‌تواند به کسب‌وکار اینترنتی شما کمک کند، اجازه دهید به قابلیت‌ها و مزایای مختلف آن نیز بپردازیم:

مزایای وردپرس چیست؟

 

  • وردپرس بسیار مقرون به‌صرفه است

یکی از ویژگی‌های این سایت ساز که مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها از جمله مشاغل کوچک را به‌خود جلب کرده است، هزینه‌های راه اندازی و پشتیبانی وب‌سایت وردپرسی است. شاید برای مدیران برندهای بزرگ قیمت هزینه مهمی نباشد، اما بدون هیچ شکی تجارت‌ها نوپا، کوچک و کم درآمد چاره‌ای ندارند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. اگر برای شما هم هزینه‌های جاری ساخت سایت مهم است، WordPress می‌تواند بهترین گزینه موجود در بین سایر روش‌های طراحی با سایت باشد.

  • منابع زیادی برای یادگیری دارد

شاید با خواندن این تیتر به این فکر کنید که منظور من یادگیری این سایت ساز و شروع طراحی سایت با آن است. در حالی که کاملا اشتباه می‌کند. هر چند طراحی وبسایت‌های ایجاد شده با WordPress می‌تواند بسیار ساده‌تر از سایر روش‌ها باشد، اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود. جلوگیری از بروز مشکلات در سایت‌ها اجتناب ناپذیر است. گاهی وجود یک ایراد کوچک در سایت‌هایی که با جاوااسکریپ، PHP  یا Asp.net طراحی شده‌اند، باعث می‌شود تا هزینه‌های زیادی از شما کسر شود. با این حال منبع‌های زیادی که برای وردپرس وجود دارد، این شانس را به کاربر می‌دهد تا خودش مشکلات وبسایت خود را حل کند.

  • با موتورهای جستجو سازگار است

اگر جزو کسانی هستید که آشنایی کمی با بهینه‌سازی موتورهای جستجو دارند، قطعا از اهمیت این مزیت WordPress نیز چیزی عایدتان نخواهد شد. با این حال به نظر من بعد از قیمت‌های پایینی که این سیستم دارد، می‌توان سازگاری با موتورهای جستجویی مانند گوگل را از جمله محاسن آن دانست. اما چرا بسیاری از کارشناسان وردپرس را دوست موتورهای جستجو می‌دانند؟ بیایید به طور خلاصه این موضوع را بررسی کنیم. در مبحث سئو که به شما کمک می‌کند تا به رتبه‌ها برتر گوگل برسید، شاخه‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از مهمترین شاخه‌هایی که برای ایندکس هرچه بهتر سایت و همچنین رفع ایرادات آن وجود دارد، سئو تکنیکال است. در کدنویسی پیش فرض این سیستم توجه ویژه‌ای به بخش سئو فنی شده است و این موضوع به نتایج بهتر در نتایج جستجو کمک خواهد کرد. از سویی وجود افزونه‌های مختلف برای سئو داخلی و خارجی می‌تواند سایت وردپرسی را چندین گام جلوتر از سایر سایت‌ها قرار دهد.

  • گرافیک بالایی دارد
بیشتر بخوانیم :   Digital marketing

یکی دیگر از مزایای وردپرس را می‌توان برخورداری از گرافیک‌های بالایی دانست که این سایت ساز برای کسب‌وکار اینترنتی شما ایجاد می‌کند. با توجه به این که امروزه ظاهر وبسایت‌ها تاثیر شگرفی در موفقیت یا عدم موفقیت کسب‌وکارها دارد، می‌توان این مزیت را بسیار حائز اهمیت دانست. بنابراین می‌توان با استفاده از این پلتفرم و راه اندازی سایت در بستر این ابزار سایتیی زیبا و جذاب داشت.

  • از بی‌نهایت قالب و افزونه رایگان بهره‌مند است

البته نباید فکر کنید که برای داشتن یک وبسایت خوب حتما باید قالب‌ها و افزونه‌های رایگان را روی سیستم خود سایت خود نصب کنید. اما با این حال بسیاری از قالب‌ها و افزونه‌هایی که برای این سایت ساز استفاده می‌شود، رایگان است و صد البته برخی از آن‌ها نیز می‌توان کاربرد مناسبی داشته باشد. مثلا افزونه یواست که برای سئو استفاده می‌شود، در نسخه‌های پولی و رایگان به فروش می‌رسد که با وجود این که نسخه پولی آن به شدت می‌تواند به تولید محتوا و سایر فرایندهای مدیریت سایت کمک کند، اما استفاده از نسخه رایگان آن نیز خالی از لطف نیست.

  • رابط کاربری ساده‌ای دارد

همه‌ی مزایایی که برای وردپرس مطرح شد را می‌توان یک طرف ماجرا دانست. در سمت دیگر ماجرا سادگی مدیریت این سیستم خودنمایی می‌کند. زمانی که حرف از سادگی در مدیریت می‌شود، یعنی این که کار با پیشخوان این سیستم آسان است، به‌راحتی می‌توان با آن کار کرد، قابلیت‌ها مختلف را به آن اضافه کرد، محتوای جدید منتشر کرد و بسیاری از موارد دیگر. اگر یک سایتی غیر از WordPress استفاده کنید، متوجه خواهید شد، چقدر کار با آن راحت است.

  • به صورت متن باز طراحی شده است

یکی از خوبی‌های جذاب این سیستم از نظر من open source بودن آن است. به واسطه این ویژگی هر کس که با علم PHP آشنا باشد، این امکان را دارد تا با وارد شدن به منابع کدهای این پلتفرم سایت خود را مطابق با نیاز خود شخصی سازی کند. بنابراین این امکان وجود دارد تا سایت خود را به دلخواه خود بسازید و قابلیت‌هایی را مطابق نیاز خود اضافه یا حذف کنید.

 

وردپرس و مزیت‌های آن

 

روند ساخت سایت با وردپرس

اکنون که با مزایای وردپرس و محبوبیت جهانی آن، تقریبا یک‌سوم سایت‌های دنیا با این سایت ساز ساخته شده‌‌اند، آشنا شدید، به احتمال فراوان برای راه اندازی کسب‌وکار خود روی این پلتفرم ترغیب شده باشید. اما اگر تجربه زیادی در طراحی سایت بدون کدنویسی ندارید، دچار سردرگمی شوید. سوال این است: چطور با این CMS محبوب وبسایت خود را طراحی کنیم؟ روند ساخت سایت با این سیستم ساده است. هر طراحی می‌تواند با برداشتن چند گام ساده سایت وردپرسی خود را ایجاد نماید. اما این گام‌های ساده چه هستند، در ادامه به بررسی هر گام برای داشتن یک سایت خواهیم پرداخت:

  1. یک دامنه مناسب خریداری کنید

دامنه، دامین یا نام سایت همان چیزی است که با جستجوی آن می‌توانید آن را پیدا کنید. البته این مورد برای همه سایت‌ها صدق نمی‌کند. با این حال دامنه‌ها برای هر فردی آشنا هستند. آدرس سایتی که پس از ورود به آن در بالای مرورگر نمایش داده می‌شود، همان دامین شما خواهد بود. خب تا به اینجا پی بردیم که اولین گامی که برای طراحی سایت بدون کدنویسی باید برداشت، خرید دامنه است، اما آیا خریدن دامین تاثیری روی موفقیت کسب‌وکارتان دارد؟

بیشتر بخوانیم :   Digital marketing

قطعا جواب مثبت است. Domain سایت شما علاوه بر این که بر روی سئو یا بهینه سازی وبسایت تاثیر خواهد گذاشت، نشانگر برند شما نیز خواهد بود. بنابراین باید در انتخاب یک دامنه مناسب نهایت وسواس را به خرج دهید. البته فراموش نکنید که تعیین پسوند دامنه نیز بسیار مهم است. مثلا اگر فروشگاه شما در داخل ایران فعالیت می‌کند، دامنه‌هایی با پسوند ir انتخاب خوبی هستند اما اگر حوزه کاری شما به ایران محدود نیست، می‌توانید از پسوندهایی مانند com استفاده کنید.

  1. یک هاست باکیفیت بخرید

اکنون که خرید دامنه را با موفقیت انجام دادید، باید به سراغ خرید هاست بروید. بنابراین دومین قدمی که برای طراحی سایت با وردپرس باید بردارید، تهیه یک سرویس فضای میزبانی است. هاست‌ها در انواع مختلفی به فروش می‌رسند اما دو دسته کلی آن‌ها به صورت زیر است:

  • هاست ویندوز
  • هاست لینوکس

جالب است بدانید که هر نوع سرویس میزبانی مناسب سایت خاصی است. بنابراین برای وبسایت‌های ایجاد شده با WordPress نیز باید هاستینگ‌های خاصی را خریداری کنید. با توجه به سازگاری هاست‌های لینوکس با وردپرس می‌توان گفت بهترین گزینه برای شمایی که این مقاله را می‌خوانید استفاده از این نوع سرویس‌ها است. البته هاست‌های لینوکس نیز انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌‌ها می‌توان به اشتراکی، اختصاصی و یا سایر موارد اشاره کرد. هر یک از این نوع هاست‌ها کاربرد مختلفی دارند.

حالا که با قدم دوم نیز آشنا شدید، بگذارید یک نکته دیگر به این بخش اضافه کنم. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای خرید هاست، از سرورها برای راه اندازی سایت خود استفاده کنند. با این که استفاده از سرور می‌تواند سرعت لود وبسایت را افزایش دهد، اما به دلیل سختی‌هایی که استفاده و مدیریت آن دارد، حداقل برای برندهای نوپا پیشنهاد نمی‌شود.

تا به اینجا به ضرورت خرید هاست یا سرور پرداختیم. اما شاید مهمترین موضوع در حال حاضر این باشد که هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ سوال خوبی است اما بگذارید جواب این سوال را با ذکر یک مثال ارائه دهم. فرض کنید که می‌خواهید در محیط واقعی یک مغازه راه اندازی کنید. قبل از خرید باید وارد آن شوید و ویژگی‌ها، متراژ و بسیاری از پارامترهای آن را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر متراژ مغازه شما کوچکتر از آن چیزی باشد که باید باشد، مشکلات زیادی برای شما به وجود می‌آید. مثلا شاید در یک بازه زمانی کم مشتریان زیادی وارد مغازه شوند و این موضوع روی کیفیت خدمات شما تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است تعدادی از مشتریان خود را از دست بدهید. از سوی دیگر استفاده از مغازه‌ای با متراژهای بالاتر از حد نیاز باعث هدر رفتن هزینه‌های‌تان خواهد شد.

خرید هاست نیز دقیقا همین است. پیش از خرید هاست برای وبسایت ساخته شده با وردپرس باید حتما ویژگی‌های سرویس مدنظر خود را بررسی کنید تا بتوانید خدمات خود با با بهترین کیفیت به کاربران اینترنتی ارائه دهید. انتخاب پهنای باند مناسب، رم و سی پی یو بالا و فضای کافی می‌تواند ملاک خرید یک سرویس عالی باشد.

حالا باید هاست خود را روی دومین سوار کنید.

  1. نصب وردپرس را شروع کنید

اگر به درستی هاست و دامنه خود را روی یکدیگر سوار کرده باشید، اکنون نوبت به اجرای این سیستم می‌رسد. در این مرحله تنها کاری که باید انجام دهید، ورود به سایت وردپرس و بارگیری آن به صورت فایل rar است. دقت کنید که این برنامه به صورت یک فایل زیپ از وبسایت رسمی این برنامه قابل دانلود است.

زمانی که فایل رار را بارگیری کردید، نوبت به نصب آن خواهد رسید. برای این کار می‌توانید به روت اصلی هاست خود وارد شده و فایل رار را روی آن استخراج کنید. به این ترتیب می‌توانید با مراجعه به آدرس سایت خود با نصب وردپرس مواجه خواهید شد. با طی کردن پروسه نصب سایت شما بالا خواهد آمد.

بیشتر بخوانیم :   Digital marketing

روند ساخت سایت با وردپرس

  1. قالب و افزونه‌های مورد نیاز خود را نصب کنید

شاید گمان کنید کار ساخت سایت تمام شده است. اما باید بدانید که تاکنون یک سایت بسیار ساده برای خود ایجاد کرده‌اید. اما چگونه باید وبسایت خود را به صورت حرفه‌ای شخصی سازی کنیم؟ جهت ایجاد سایت مطابق آن‌چیزی که بدان نیاز داریم، باید ابتدا یک قالب مناسب پیدا کنیم. هر قالبی برای سایت خاصی طراحی شده است. چرا که سایت‌ها در انواع مختلفی مانند شرکتی، خبری، آموزشی، فروشگاهی و … ایجاد می‌شوند. پس استفاده از قالب‌هایی که برای شرکت توعه داده شده است در فروشگاه آنلاین اشتباه بزرگی خواهد بود.

پس از نصب افزونه باید ببینیم چه قابلیت‌هایی برای سایت خود نیاز دارید. این قابلیت‌ها به کمک پلاگین‌های توسعه داده شده قابل دسترسی است. به‌عبارتی دیگر هر قابلیتی که بخواهید به سایت خود اضافه کنید، باید به دنبال پلاگین مختص به آن باشید تا آن را روی سایت خود پیاده سازی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

مشکلات طراحی سایت با وردپرس

تا به این جا ابتدا با مزیت‌های وبسایت‌های ساخته شده با WordPress آشنا شدیم و در ادامه نیز روند ساخت چنین سایت‌هایی را به صورت گام به گام بررسی نمودیم. اما مانند تمام پدیده‌هایی که در دنیا وجود دارد، وردپرس خالی از عیب و ایراد نیست. بگذارید ساده و رک بگویم. این سیستم نیز ایرادات خود را دارد و البته ایرادات بزرگی هم دارد. اما به هر حال بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز به آن اعتماد کرده‌اند. اما بیایید مشکلات طراحی سایت با وردپرس را هم مرور کنیم.

بر خلاف مخالفان بزرگی که برای وردپرس وجود دارد، بر جرات می‌توان گفت هر نوع سایتی که بخواهید با این سایت ساز بسازید، قابل پیاده سازی خواهد بود. به عبارتی قابل لمس‌تر یک طراح می‌توان به کمک این ابزار تمامی سایت‌های دانلودی، شرکتی، خبری، آموزشی و .. را ایجاد کند. این در حالی است که بسیاری از افراد مخالف این موضوع هستند. این دست از افراد نباید فراموش کنند که این سیستم به صورت متن باز توسعه داده شده است، از بی‌شمار قالب و افزونه پشتیبانی می‌کند و مهمتر از آن امکان افزودن قالب‌ها و پلاگین‌های اختصاصی را به کاربران می‌دهد. بنابراین نمی‌توان ناتوانی در عدم پیاده سازی ایده‌های مختلف را عیب این CMS بنامیم.

اما ایراد بزرگی که این سایت ساز دارد و بسیاری از افراد اطلاعی به آن ندارند این است که وردپرس توانایی برطرف کردن نیازهای یک سایت پر بازدید را ندارد. البته منظور از پربازدید سایتی است که شاید در یک لحظه میلیون‌ها بازدید کننده دارد. نمونه بارز چنین وبسایتی می‌تواند سایت ورزش ۳ باشد. ساخت چنین رسانه ورزشی با این سیستم میسر است اما زمانی که تعداد زیادی مخاطب بخواهند وارد سایت شوند و هر کدام یک ویدیو تماشا کنند، ممکن است سایت شما از دسترس خارج شود.

مشکلات طراحی سایت با وردپرس

نتیجه گیری

بدون شک سیستم مدیریت محتوای وردپرس مزایای زیادی دارد. مزایای وردپرس که در این مطلب به آن پرداختیم به قدری زیاد است که بیش از یک سوم کسب‌وکارهای آنلاین را ترغیب کرده تا وبسایت خود را روی آن ایجاد کنند. یعنی از هر سه نفر تقریبا یک نفر تصمیم می‌گیرد که سایت خود را با این سیستم راه اندازی کند. همچنین در ادامه به بررسی نحوه طراحی سایت با این ابزار پرداختیم. برای ایجاد چنین سایتی باید ابتدا دامنه و هاست بخرید، سپس با مراجعه به سایت وردپرس فایل این سیستم را بارگیری کنید و پس از طی کردن مراحل نصب، سایت خود را با قالب‌ها و افزونه‌ها شخصی سازی کنید. اگر هنوز در انتخاب بهترین روش برای راه اندازی سایت خود سردرگم هستید، مجموعه ممتاز رسانه پیشنهاد می‌کند از این سایت ساز محبوب استفاده کنید.

       طراحی سایت با ممتاز رسانه :       

      • طراحی سایت صنعتی

      • طراحی سایت گردشگری

      • طراحی سایت شرکتی

      • طراحی سایت خبری

      • طراحی سایت تبلیغاتی 

                                     

مقالات زیر را از دست ندهید:

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

مشاوره دیجیتال مارکتینگ بیشتر بخوانیم :   Digital marketing

مدیریت شبکه های اجتماعی

قیمت و خدمات ادمین اینستاگرام بیشتر بخوانیم :   Digital marketing

آشنایی با یین و یانگ

آشنایی با یین و یانگ Yin & Yang یین: نور ماه تاریکی سکوت انقباض جذب...

فنگ شویی در خصوص حیوانات

قوانین کلی فنگ شویی در خصوص حیوانات   حیوانات، منابع متحرک انرژی مثبت و سرشار...

فنگ شویی در خصوص قاب عکس

قوانین کلی فنگ شویی در خصوص قاب عکس   استفاده از قاب عکس در هر...

فنگ شویی در خصوص گیاهان

قوانین کلی فنگ  شویی در خصوص گیاهان   گیاهان تنها در صورتی می توانند منابع...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *